Vi avslutade semestern (min, för de andra är forfarande lediga) med en resa till Gotland. Det var första besöket för hela familjen och vi är alla väldigt nöjda. Vänner till oss har en lägenhet i Visbys innerstad som vi fick låna i några dagar.

Redan innan bestämde vi att vi skulle lämna bilen på fastlandet och koncentrera oss på att utforska Visby. Det var precis lagom för de här tre och en halv dagarna vi hade på oss. Nästa gång (för det måste bli mer Gotland!) vill jag gärna ser mer av resten av ön. Någonting säger mig att det kan bli ännu bättre.

Medeltidsmarknaden

Vi åkte färjan vid lunchtid och kom till Visby på eftermiddagen. Efter att ha landat i lägenheten tog vi en första runda i staden och eftersom det var medeltidsvecka så blev det naturliga första målet medeltidsmarknaden.
Så roligt att vandra runt bland marknadsstånden och titta på skådespel och alla människor som kom utklädda.

Gatorna och miljöerna i Visby är precis som i en saga. Pittoreskt, litet, fullt av rosor och så gatsten. Man kan inget annat än att gilla.
Sötast var nog ändå alla utklädda barn. Ringmuren var en perfekt kuliss.
Eddie ville ju så klart ha alla pilbågar, yxor och svärd han såg. <3

Sightseeing till fots – och med tåg

Dag två, torsdagen, gick och gick och gick vi runt i Visby och tittade på allt som gick att se ungefär.
En liten halvtimme spenderade jag och barnen på ett sånt där litet sightseeing-tåg som tog oss runt Visby innerstad med guide i högtalaren. Barnen gillade att åka tåg. Jag gillade att lyssna på guiden. Win-win.
I övrigt så gick vi hela dagen.

Överallt växer det blommor i gatorna, på planken och vid husfasaderna.
Distans mot gatan är inget man sysslade med här. Öppna dörren och du är mitt i vägen.
Almedalen
Visby havsbad – en liten liten sandstrand har de anlagt precis nedanför Almedalen. För att bada måste man dock ta bryggan ut.
På Strandpromenaden

Kneippbyn

På fredagen tog vi bussen till Kneippbyn – Gotlands sommarland. Karuseller, badland och gocart i all ära men jag gillade Pippi-huset och teatern bäst.

Solen stekte och svetten rann. Men vi fick se Pippi och hennes vänner i alla fall.
Pippi låg och sov tills teatern började
Med Karlssons kalasklister kan man gå i taket.
På övervåningen satt Astrid <3
Eddie körde bil…
…och Colin Gocart

Sista kvällen

Vi hade fått tips om en glassbar som låg runt hörnet från lägenheten vi bodde i. Sista kvällen gick vi dit.
Åker ni till Visby så ”ta en kula för Gotland” på Guteglassbar och se den magiska solnedgången.

Trots regnet

Vi hade kanonväder de första dagarna men sista dagen innan båten skulle gå blev det lite sämre väder. Jag och Colin trotsade dock regnet och tog en sista promenad för att se St Nicolai – en kyrkoruin som har fått nytt tak och idag används till bland annat konserter.
Väl framme vid den så regnade det och jag fick inte till något bra foto. På vägen passerade vi i alla fall domkyrkan som fastnade på bild.

Visby domkyrka
På höjden bakom Visbys domkyrka får man en fin överblick över innerstan.

Gotland – jag kommer gärna tillbaka!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.