Efter en lång föräldraledighet (som ändå känns väldigt kort på något konstigt vis) har jag den här veckan börjat jobba lite mer regelbundet igen. Några uppdrag och lite administration har jag pysslat med under tiden. Men nu är jag tillbaka vid skrivbordet ”på riktigt”, och E är inskolad på dagis. Tanken är att jobba i runda slängar halvtid året ut.

Jag får ibland önskemål om att berätta mer om mitt jobb och vad jag gör. Vet inte om det är specifika projekt eller mer sättet vi arbetar på som är intressant men jag tänkte i alla fall att jag ska dela med mig lite mer här framöver om min arbetsvardag. Fråga gärna om det är något speciellt ni undrar!

Yrket Arkitekt

Jag jobbar sen knappt tio (!!) år tillbaka som byggnadsarkitekt. Sedan 2011 driver jag tillsammans med en vän och kollega ett eget kontor, Sajt Arkitektstudio. Mer om vad innebär att jobba som arkitekt har jag skrivit här.

Bild från Kaboompics
Bild från Kaboompics

Varierande arbetsuppgifter

Vi har förmånen att ha ett väldigt varierat jobb. Våra kunder är allt från privata villaägare till stora fastighetsbolag, landsting och kommuner. Det innebär att vi ena dagen besöker en familj i deras hem för att ge råd om en ev tillbyggnad medan vi andra dagen befinner oss på stormöten och diskuterar miljonprojekt.

Just nu på bordet

Den här veckan bollar vi ett större inredningsuppdrag åt ett företag som snart ska byta lokal, ett bostadsprojekt med hyresrätter som ska ta sig igenom kommunens granskning för att få bygglov, en förstudie av en hockeyhall som ska ligga till grund för ett investeringsbeslut, två mindre hyreshusprojekt åt lokala aktörer, och en och annan villatillbyggnad. (Och nu har jag säkert glömt flera projekt…)

Företagande

Att driva ett företag innebär också andra typer av arbetsuppgifter så klart. Administration, ledningsfrågor, planering mm. Vi har numer två anställda vilket kräver lite annat fokus än när man ”bara” är två delägare. I årsskiftet är också tanken att vi ska uppdatera vårt kontor (vi sitter trångt just nu och har fått löfte om att byta rum till ett lite större) och få bättre arbetsplatser. Den här delen av arbetet är minst lika roligt som det ”ordinarie” arbetet tycker jag. Det gäller att hitta en bra balans för att hinna med båda.

I kategorin ”På jobbet” kommer ni få se små glimtar från vår studio, bilder av våra projekt och tankar om företagande i allmänhet. Hoppas ni gillar!

Skriv gärna en kommentar om vad ni helst vill att jag berättar mer om!

 

 

 

2 Comments

  1. Clara, Bossbloggen oktober 20, 2016 at 21:10

    Ja vad roligt! Jag hade gärna hört lite om dina tankar kring att driva eget men också att ta steget att anställa :)

    Svara
    1. Nina oktober 20, 2016 at 21:34

      Kul! Kan jag absolut skriva om. 😊

      Svara

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.