Så kommer då till slut del sju i min bloggserie att bygga ett hus.

De första sex delarna hittar ni HÄR.

Idag berör jag ämnet upphandling och avtal, men först lite kort om entreprenadformer.
Lite grovt uppdelat finns det två sätt att handla upp sina entreprenörer. Den första är totalentreprenad och den andra någon form av delad entreprenad.

Totalentreprenad

En totalentreprenad innebär att man anlitar en entreprenör (vanligtvis den byggfirma man väljer) vilken i sin tur står för att alla andra hantverkare (underentreprenörer) utför sina delar i projektet, på rätt sätt och i rätt tid. Man tecknar alltså ett avtal.  Detta kan underlätta mycket om man inte känner sig så bekväm i projektledarrollen. Men man ska vara medveten om att man får betala för samordningen i projektet och därför kan en offert på en totalentreprenad vara lite högre än en delad entreprenad.

En totalentreprenad kan handlas upp redan från början, och står då även för att samordna konsulternas jobb under tiden huset ritas. Ett vanligare sätt är att man handlar upp en totalentreprenad när man redan har ritningar och bygglov färdigt. (Detta kallas ibland Generalentreprenad)

Delad entreprenad

En delad entreprenad innebär istället att två eller flera entreprenörer handlas upp separat. Du har alltså två eller flera avtal och står själv för att samordna de olika aktörerna (om du inte också handlar upp en samordnare vill säga)

Båda typerna av entreprenader eller varianter av dem kan användas oavsett om man bygger ett modulhus eller ett lösvirkeshus.

Upphandling

Det vanligaste förfarandet vid ett så stort projekt som att bygga ett helt hus är att ta in priser från flera olika entreprenörer. Det går att handla upp en entreprenad till ett fast pris men det vanligaste är ett budgetpris med ett ungefärligt slutpris och att hantverkarna sedan jobbar på löpande räkning. Då betalar du helt enkelt för de timmar som det tar att uppföra huset medan det i ett fast pris ofta är medräknat ett påslag för eventuella oförutsedda händelser.

När du väljer entreprenör är det viktigt att förutom priset kontrollera att företaget innehar F-skatt och rätt behörigheter. Kolla också upp att företaget har försäkringar, vilka garantier de lämnar och att de inte har några betalningsanmärkningar eller skulder. Referenser är också väldigt bra att fråga efter.

Avtal

När du sedan ska teckna ett avtal med din/dina entreprenör/er finns det några saker som är viktiga att få med. Avtalet ska innehålla arbetets omfattning, projektets start- och sluttider och pris. Avtalet bör också reglera hur ändringar ska hanteras. Skulle det bli så att det blir tilläggsarbeten ska dessa också dokumenteras skriftligt under processens gång.

En hel del att tänka på med andra ord.
Mitt tips är att fundera på om det inte kan vara värt att betala lite mer för att få en smidig process och en trygg entreprenör som levererar kvalitet.
konsumentverkets hemsida finns mer bra information att ha med sig på vägen.

Lycka till!

 

2 Comments

  1. MrsUniversum februari 27, 2015 at 11:26

    Mycket bra att du tar upp detta.
    Ändå kan det vara svårt att ta till sig för en lekman.
    Själv märker jag att det är svårt att förstå skillnaden på konsult och installatör. Tänkaren-planeraren kontra utföraren. Och båda rollerna ska ha kompetens så klart.

    Svara
    1. Nina Sandahl mars 3, 2015 at 20:53

      Tack för feedback! Och visst är det lätt att blanda ihop begreppen och rollerna.
      Även kompetensen skiljer ju sig mycket om man exempelvis jämför elkonsulten och elektrikern.
      Väl värt att betona skillnaden!
      Kram!

      Svara

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.